Bli ny Mercuskund
Fyll i formuläret nedan för att bli ny kund hos Mercus. Ditt login aktiveras direkt och du kan du snabbt, enkelt och smidigt handla med kortbetalning och swish i såväl vår webbutik som i våra fysiska butiker.
Vill du hellre betala mot faktura? Ansök om att bli fakturakund här!
Är du redan kund hos oss & vill ansluta ditt kundnr till webbutiken
Tryck här & för att fylla i dina uppgifter eller maila oss på webb@mercus.se så skickar vi ett mail till dig med vidare instruktioner. Du får då tillgång till dina unika villkor även när du handlar i vår webbutik.
Tänk på att alla våra priser är angivna exkl. moms.
*Obligatoriska uppgifter
Företagsuppgifter
Kontaktuppgifter
Allmänna köpvillkor
Dessa Allmänna försäljningsvillkor företagskund gäller mellan företagen Mercus Yrkeskläder och Kund. Med Kund menas Part som beställt varor eller tjänst från Mercus Yrkeskläder. Om Kund har ingått i ett separat avtal med Mercus Yrkeskläder har det avtalets definitioner och villkor företräde framför dessa Allmänna köpevillkor för det fall det skulle föreligga motstridigheter. I de fall Mercus Yrkeskläder säljer till privatpersoner har distanshandelslagen och konsumentköplagen företräde för dessa Allmänna försäljningsvillkor företagskund.
ALLMÄNT
Kunden ska vid köp kunna legitimera sig och ange kundnummer. Mercus Yrkeskläder äger rätt att neka person att handla om inte personen kan visa att denne är behörig att företräda kunden. Kund blir betalningsskyldig för köp som görs genom hänvisande till kundnummer.
Kunden har alltid skyldighet att informera om ifall någon ny person blir behörig att göra inköp eller om någon person inte längre är behörig att företräda kunden.
KREDITPRÖVNING
Vi gör sedervanlig kreditprövning via Creditsafe för samtliga kunder som ansöker om kredit.
Läs mer här.
Mercus har rätt att regelbundet ta kreditupplysning i samband med köp mot faktura. Mercus Yrkeskläder äger rätt att sätta och ändra kreditlimit.
PRIS OCH BETALNING
Priser per beställningsdagen gäller.
Alla priser anges exklusive mervärdesskatt, frakt och i förekommande fall andra offentliga pålagor. Miljöavgifter och liknande kan tillkomma.
FAKTURABETALNING
Vid fakturering tillämpar Mercus Yrkeskläder 15 dagar netto från fakturadatum.
Vid betalning efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta 13 %.
Ev anmärkning av faktura ska göras inom 8 dagar från fakturadatum.
Du kan välja om du vill ha fakturan per mail i PDF-format utan avgift eller pappersfaktura mot en kostnad om 25 kronor exkl. moms.
Öppet köp gäller i 10 dagar, vid obruten förpackning samt icke förädlade produkter.
KÖPVILLKOR VID BETALNINGAR VIA PAYER
Payer Financial Services AB är en registrerad betaltjänstleverantör under Finansinspektionens tillsyn och är PCI-certifierad enligt PCI DSS Level 1 och godkänd av VISA och MasterCard. Payer Checkout är en komplett, säker och god betallösning. Den som köper väljer betalsätt innan köpet slutförs. I Payer Checkout finns betalsätten kort, masterpass, faktura, swish, direktbetalning. Läs mer om Payer Checkout på payer.se
KORTBETALNING
Våra kortbetalningar hanteras av vår betalningspartner Payer Financial Services AB för att garantera snabb och säker betalning. Payer är PCI-certifierad enligt PCI DSS Level 1 och godkänd av VISA och MasterCard för att tillhandahålla korttransaktioner över Internet. För ökad säkerhet används 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av information är krypterad med SSL-Secure Socket Layer-128 bitars kryptering och sker i Payers betalfönster, där inga uppgifter är tillgängliga för butiken. Ingen avgift för kortbetalning tillkommer.
SWISH
Direktbetalning via Swish är ett snabbt och enkelt betalningsalternativ. Betalsättet förutsätter att du har Swish samt Mobilt BankID säkerhetsapp på mobilen. När du väljer Swish som betalningsalternativ fyller du i ditt mobilnummer som är kopplat till appen, och slutför köpet genom att följa instruktionerna på skärmen.
ÅTERBETALNING AV KORTBETALNING & SWISH
Du som betalt din order, men av någon anledning har ångrat ditt köp får återbetalt till samma kort eller konto som pengarna dragits från. När vi har godkänt en retur, så kommer vi återbetala beloppet. Kort och Swish återbetalas inom några arbetsdagar beroende på bank.
FRAKTVILLKOR
Fraktfritt gäller vid uthämtning av din order i valfri Mercus butik.
Fraktavgiften beror på valt leveranssätt samt orderns innehåll och redovisas i kassan innan ordern bekräftas.
Fraktavgiften debiteras per order.
Om en vara har längre leveranstid delas leveransen så att tillgängliga varor levereras omgående. Restorder levereras fraktfritt.
Avvikelser i villkoren kan förekomma för kunder med kundspecifika fraktvillkor eller på enskilda orter med förlängd leveranstid.
Leverans utanför Sverige debiteras efter fraktdragande vikt.
Leverans utanför EU påförs frakt- och ev införselavgifter såsom ex tull.
FEL VID LEVERANS – FEL PRODUKTER
Om fel vid leverans sker kontakta din närmsta Mercus butik. Uppge kundnummer, order-/fakturanummer. Uppge artikelnummer på den produkt du saknas samt vilka produkter du fått i stället för beställd produkt. Vi skickar dig den produkt du har beställt tillsammans med en returfraktsedel. Vid ankomst till oss av felaktiga varor, krediteras utskickade varor och fakturan tas bort av oss.
TRANSPORTANSVAR
Vid leverans till dig ansvarar vår transportör för leveransen upp till ett varuvärde av 50 000 SEK/sändning inom Sverige och 250 EUR/paket till Danmark, Finland och Norge. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.
TRANSPORTSKADOR
Transportskada ska anmälas direkt vid leverans till transportören eller vid utlämningsstället. Vår rekommendation är att inte hämta ut ett skadat paket. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, kontakta oss på info@mercus.se
FÖLJANDE LEVERANSSÄTT FINNS I WEBBUTIKEN:
HÄMTA I MERCUS BUTIK
Du kan hämta din order i vald Mercus butik först när du mottagit ett ordererkännande via e-post och sms-avisering från oss att din order är klar för hämtning. Medtag legitimation samt uppge ordernr.
SCHENKER FÖRETAGSPAKET
Läs mer om Schenkers villkor här.
SCHENKER OMBUD
Observera – liggtiden på utlämningsställen är endast 14 dagar. Leverans som ej hämtas inom 14 dagar debiteras med 195 kr. Gäller paket < 20 kg. Läs mer om Schenkers villkor här.
BUD
Inom Sverige och vissa postnummer kan vi leverera din beställning med bud/expressbud.
Var god kontakta oss för mer information 031 - 744 50 00.
FORCE MAJEURE
Om Mercus är förhindrade att leverera till följd av arbetskonflikter eller andra omständigheter som parterna inte kan råda över, fråntager sig Mercus allt annat ansvar än i reklamationsärenden. Som andra omständigheter ses brand, krig, mobilisering eller oförutsedda militära inkallelser av motsvarande omfattning, beslag, valutarestriktioner, uppror och upplopp, bristande transportmedel, inskränkning i tillförseln av drivmedel samt brister i eller förseningar av leveranser från underleverantörer eller producenter till följd av sådana omständigheter som beskrivs i denna punkt.
RETURER- OCH REKLAMATIONER
Retur av tryckta/förädlade varor eller beställningsvaror medges ej.
FÖR RETURER GÄLLER FÖLJANDE:
Produkten tas i retur först efter Mercus Yrkeskläder godkännande.
Returer kan endast ske för varor som ingår i Mercus Yrkeskläder lagersortiment och ej är speciellt framtaget alternativt tryckta eller broderade för kunden.
Retur skall göras inom 10 dagar från köptillfället.
Byte mot annan vara kan ske inom 10 dagar från köptillfället.
Den returnerade produkten skall vara i originalskick, ej tvättade, förpackade i originalpåse eller originalkartong med medföljande etiketter intakta. Obs! Adresslapp får ej fästas direkt på skokartong eller produktpåse.
För att godkänna returer eller reklamationer måste alltid Mercus Yrkeskläder ordernummer anges.
Vid reklamation byts varan, alternativt krediteras varan jämte övriga kostnader såsom eventuell returfrakt.
För godkänd reklamation står Mercus Yrkeskläder för returfrakt och krediteras efter mottagande, alternativt används returfraktsedel från Mercus Yrkeskläder.
För godkänd retur står kunden för returfrakten och varorna krediteras efter mottagande.
ÖVRIGT
Om Mercus Yrkeskläder på kundens begäran beställer produkter som normalt inte finns i sortimentet är kunden, på Mercus Yrkeskläder begäran, skyldig att köpa inneliggande lager av sådana produkter.
Mercus Yrkeskläder äger rätt att säga upp kundens konto och eller upphöra att leverera enligt Avtalet om Kunden inställt sina betalningar, betalat fakturor för sent eller inte alls eller om det i övrigt finns skälig anledning anta att kunden är på obestånd.
Mercus Yrkeskläder reserverar sig för tryckfel och felaktig information påverkade av tekniska och mänskliga fel.
Undantag från dessa försäljningsvillkor måste ha gjorts skriftligen och vara undertecknade av båda parter för att vara gällande.
PERSONUPPGIFTER
Mercus Yrkeskläder är ansvarig för de personuppgifter du lämnar till Mercus Yrkeskläder. Uppgifterna lagras säkert och skyddat enligt PUL / GDPR-lagen i syfte att kunna fullgöra våra åtaganden gentemot kund samt i marknadsföringssyfte. Du kan när du vill avsäga dig från nyhetsbrev och annan marknadsföring genom att kontakta oss eller avregistrera dig via länk i våra nyhetsbrev.
Som ny kund måste du ange namn och e-postadress. Vid beställning måste även adress och telefonnummer anges. I samband med din registrering och beställning godkänner du att Mercus Yrkeskläder lagrar och använder dina uppgifter för att kunna fullgöra transport, betalning och fakturering samt i marknadsföringssyfte. Dina uppgifter kan lämnas vidare till vår fakturapartners Payer alternativt Pagero och till våra logistikpartners för att de ska kunna fullfölja sina åtaganden. I övrigt lämnas dina uppgifter inte ut till tredje part.
Du har alltid rätt att få ta del av den information som har registrerats. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen rättas. Du har alltid rätt att utan anledning begära att informationen raderas.
VAD ÄR EN COOKIE OCH HUR ANVÄNDER VI PÅ MERCUS YRKESKLÄDER COOKIES?
En cookie är en liten mängd data som de flesta webbplatser du besöker skickar till din webbläsare och som sparas där. Vanligtvis används cookies för att förbättra användarupplevelsen genom att komma ihåg vilket språk du vill använda, om du är inloggad m.m. Du kan själv ställa in på din dator hur du vill att cookies ska hanteras.
En del cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera ordentligt medan andra används för att vi ska kunna förbättra webbplatsen och användarupplevelsen eller för marknadsföring.
Tar du bort eller blockerar alla cookies kommer vissa funktioner på webbplatsen sluta fungera. Du kan dock alltid ta bort de cookies som används för marknadsföring utan att det påverkar funktionerna på webbsidan.
Bolags- och kontaktinformation
Mercus Yrkeskläder AB
Org.nr: 556344-6953
Ringögatan 12
417 07 Göteborg
Tel: 031-744 50 00
Mail: info@mercus.se
Integritetspolicy
Mercus Yrkeskläder AB, org.nr 556344-6953, med postadress Ringögatan 12, 417 07 Göteborg, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.
Personuppgifter som vi behandlar om dig
I din kontakt med Mercus kommer du att lämna viss information till oss såsom exempelvis namn och kontaktuppgifter (exempelvis e-mail, adress, etc.). Dina personuppgifter har i regel inhämtats antingen direkt från dig eller från din arbetsgivare i samband med det affärsförhållande som föreligger mellan oss och din arbetsgivare. Vi kan även hämta in personuppgifter om dig från andra källor.
Ändamål och laglig grund för behandlingen av dina personuppgifter samt gallringstider
Det är inte ett lagstadgat eller avtalsenligt krav att lämna dina personuppgifter till oss. Du är inte heller skyldig att lämna dina personuppgifter till oss. Däremot kan vår möjlighet att ingå avtal och därefter fullgöra vårt avtal samt administrera avtalsförhållandet med dig påverkas om du inte lämnar dina personuppgifter.
För dig som kund eller anställd hos kund
I din kontakt med oss som kund samt vid nyttjandet av våra tjänster och köp av våra produkter kommer vi att behandla dina personuppgifter för ändamålet att tillhandahålla de tjänster och produkter som avtalet rör. Denna behandling sker med stöd av vår skyldighet att uppfylla våra förpliktelser enligt avtalet med dig.
Dina personuppgifter som anställd hos en kund till oss behandlas också i tillämpliga fall i enlighet med avtalet med kunden för ändamålen fakturahantering, betalning och administration av avtalsförhållandet, hantering av leveranser samt kontakt och kommunikation. Då dina personuppgifter som anställd behandlas gör vi detta med stöd av en intresseavvägning. Mercus berättigade intresse är att kunna erbjuda din arbetsgivare och vår kund de tjänster och produkter vi tillhandahåller.
Om du har eller de senaste tolv (12) månaderna har haft en kundrelation till oss eller är anställd hos en sådan kund, och inte lämnat samtycke enligt stycket nedan, behandlas dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning mellan dina intressen och vårt berättigade intresse av att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster och för ändamålet direktmarknadsföring. Vi behandlar aldrig känsliga personuppgifter med stöd av intresseavvägning. Denna behandling kan omfatta utskick av nyhetsbrev, information om våra kurser och annan direktmarknadsföring.
Om du har gett oss ditt samtycke behandlar vi dina personuppgifter för ändamålet direktmarknadsföring. Denna behandling kan omfatta utskick av nyhetsbrev, information om våra kurser och annan direktmarknadsföring.
I tillämpliga fall behandlar vi personuppgifter om dig som kund eller om dig som är anställd hos kund för bokföringsändamål exempelvis avseende fakturering eller betalning av våra tjänster eller produkter utför vi denna behandling med stöd av rättsliga förpliktelser enligt bokföringslagen.
Vi behandlar endast ditt personnummer i situationer när det är nödvändigt för ändamålen med behandlingen eller för en säker identifiering, exempelvis om du är en enskild näringsidkare, när det är nödvändigt att behandla ditt personnummer i faktureringssyfte.
För dig som inte är kund och inte anställd hos kund
Vi behandlar dina personuppgifter i samband med din kontakt med oss eller då du ber oss kontakta dig. Ändamålet med Mercus behandling är att kunna hjälpa dig med dina frågor rörande Mercus eller nyttjandet av någon av våra tjänster eller produkter. Denna behandling sker med stöd av en intresseavvägning. Mercus berättigade intresse är att kunna hjälpa framtida kunder och andra intresserade genom att besvara frågor och tillhandahålla eventuellt material.
Vi behandlar dina personuppgifter för att skicka ut direktmarknadsföring som är relevanta för din yrkesroll. Ändamålet för denna behandling är att informera potentiella framtida kunder om Mercus tjänster och produkter. Denna behandling sker med stöd av en intresseavvägning. Mercus berättigade intresse är att kunna informera potentiella kunder om sådana tjänster, produkter och utbud som kan vara av intresse inom ramen för deras yrkesroll.
Om du har gett oss ditt samtycke behandlar vi dina personuppgifter för ändamålet direktmarknads-föring. Denna behandling kan omfatta utskick av nyhetsbrev, information om våra kurser och annan direktmarknadsföring.
För dig som anställd hos leverantör
Dina personuppgifter som anställd hos en leverantör till oss behandlas i enlighet med avtalet med leverantören för ändamålen fakturahantering, betalning och administration av avtalsförhållandet, hantering av leveranser samt kontakt och kommunikation. Då dina personuppgifter som anställd behandlas gör vi detta med stöd av en intresseavvägning. Mercus berättigade intresse är att kunna administrera avtal och fullgöra våra skyldigheter gentemot våra leverantörer/din arbetsgivare.
I tillämpliga fall behandlar vi personuppgifter om dig som är anställd hos leverantör för bokföringsändamål, exempelvis avseende fakturering eller betalning av era tjänster eller produkter, denna behandling utför vi med stöd av rättsliga förpliktelser enligt bokföringslagen.
Vår användning av Cookies
När du använder vår webbplats kan vi behandla dina personuppgifter i form av exempelvis IP-adress genom Cookies. Läs mer om våra cookies på mercus.se
Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?
Dina personuppgifter kan komma att delas med aktörer som behandlar personuppgifter för vår räkning, s.k. personuppgiftsbiträden. Våra personuppgiftsbiträden är exempelvis våra IT- och systemleverantörer.
Vi överför även dina personuppgifter till mottagare som inte utgör personuppgiftsbiträden såsom exempelvis till vissa myndigheter och inkassobolag. Dessa mottagare är sådana som är självständigt personuppgiftsansvariga för sin behandling.
Överföring av personuppgifter till tredje land
Vi och våra leverantörer och samarbetspartners behandlar som huvudregel endast dina personuppgifter inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES föreligger antingen ett beslut från kommissionen om att tredjelandet ifråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller lämpliga skyddsåtgärder, i form av standardavtalsklausuler, bindande företagsinterna regler eller Privacy Shield, som säkerställer att dina rättigheter skyddas. Om du vill få en kopia av de skyddsåtgärder som vi vidtagit eller information om var dessa gjorts tillgängliga kan du få detta genom att kontakta oss.
Hur skyddar vi dina personuppgifter?
Vi, samt i förekommande fall tredje parter, har vidtagit flera säkerhetsåtgärder för att skydda de personuppgifter som behandlas. Vi har brandväggar och antivirusprogram för att skydda och förhindra obehörig tillgång till våra nätverk och system. Våra anställda har strikta instruktioner att hantera alla personuppgifter i enlighet med gällande lagar och regler. Endast vissa av våra anställda har tillgång till de utrymmen och system där personuppgifterna lagras och det krävs lösenord och användarnamn krävs för att logga in i dessa system.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi behandlar aldrig dina personuppgifter under en längre tid än vad som är tillåtet enligt tillämplig lag, förordning, praxis eller myndighetsbeslut. Personuppgifter som vi behandlar i syfte att fullgöra vårt avtal med dig behandlas som utgångspunkt under den tid det är nödvändigt för att vi ska kunna administrera avtalsförhållandet, utöva våra rättigheter och fullgöra våra åtaganden i förhållande till dig. För att uppfylla lagkrav, för att du har lämnat ditt samtycke till det eller för att vi har rätt att göra så enligt en intresseavvägning kan vi dock komma att spara dina personuppgifter under en längre tid i enlighet med nedan.
Dina personuppgifter som vi behandlar med stöd av samtycke behandlas fram tills dess att du återkallar ditt samtycke.
Dina personuppgifter som vi behandlar med stöd av en intresseavvägning med ändamål att marknadsföra oss mot dig behandlas i enlighet med tillämplig nationell lag och praxis. Om du har en kundrelation till oss behandlar vi dina personuppgifter max ett (1) år efter det att ditt kundförhållande är avslutat eller tills du meddelat att du inte längre önskar motta våra utskick. Är du inte aktiv kund hos oss behandlar vi dina personuppgifter som längst tre månader eller tills du meddelat att du inte längre önskar motta våra utskick.
Eventuella uppgifter som rör betalning och där behandling krävs enligt bokföringslagen behandlas enligt bokföringslagens krav i sju (7) år. Vi behandlar även vissa uppgifter om ditt köp i enlighet med tillämplig köp- eller konsumentköpslagstiftning.
Dina rättigheter
I enlighet med gällande dataskyddslagstiftning har du rätt att få tillgång till information om vilka personuppgifter som vi behandlar om dig samt rätt att begära rättelse av dina personuppgifter.
Under vissa förutsättningar har du även rätt att begära radering eller begränsning av dina personuppgifter eller invända mot vår behandling. Du har även under vissa förutsättningar rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig.
Du har rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter med effekt från och med att återkallelsen är gjord. Du har också rätt att när som helst invända mot behandlingen av dina personuppgifter för direktmarknadsföring.
Om du skulle ha några klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till svenska Datainspektionen eller annan behörig tillsynsmyndighet som utövar tillsyn över företags hantering av personuppgifter.
Kontakta oss
Om du vill utöva dina rättigheter enligt ovan eller annars vill komma i kontakt med oss med anledning av vår behandling av dina personuppgifter kan du göra detta genom att kontakta oss per telefon 031-744 50 00 eller e-mail info@mercus.se.
Denna information om behandling av personuppgifter fastställdes av Mercus den 17 maj 2018.