FAQ 


Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får. 

Hur kan jag handla hos er?
Butiker

Om du har ett akut behov under din arbetsdag. Eller behöver prova ut din storlek. Vår kunniga butikspersonal ser fram emot att hjälpa dig - Välkommen in till någon av våra butiker

Webbutik
Handla när du vill och var du vill. Lika enkelt och smidigt oavsett om du sitter vid en mobil, surfplatta eller dator.
Vår webbutik har öppet dygnet runt.  

Skicka ett mail 
Vi tar gärna emot mail och svarar så snart vi kan! 

Ansök om konto
Behöver jag registrera mig för att kunna handla hos er?
Nej du behöver inte registrera dig eller lägga upp konto för att handla i våra fysiska butiker. Men för att handla på mercus.se behöver du skapa ett webblogin.

Kan jag handla av Mercus Yrkeskläder som privatperson?
Alla är välkomna att handla på Mercus och betala med Kort eller Swish. Dock är det viktigt att veta att alla priser är angivna exklusive moms då vi är återförsäljare av yrkeskläder och i första hand vänder oss till yrkesutövare.

Ansök om kredit / fakturakund
Jag är intresserad av att bli fakturakund hos er. Hur gör jag?
Kontakta oss via kontoansokan@mercus.se eller kom förbi en av våra butiker och fyll i kreditansökan. Vi tar då en sedervanlig kreditupplysning via CreditSafe. Efter godkänd kreditupplysning lägger vi upp dig med betalning mot faktura.

Orderbekräftelse, leverans och hämta
Jag har inte fått någon orderbekräftelse?
Bekräftelse att din order är hanterad och eventuellt leveransbesked ska du få vid varje order. Orderbekräftelse skickas via e-post. Kontrollera att den inte hamnat i mappen för skräppost. Om den inte finns där är det möjligt att fel e-postadress angivits. Kontakta oss då på  order@mercus.se.

Kan jag hämta mina beställda varor någonstans?
Du kan vid inköpstillfället välja den Mercusbutik du vill hämta varorna i. De beställda varorna kan hämtas först när du mottagit ett ordererkännande via e-post och aviserats från oss att din order är klar för hämtning. Medtag legitimation samt uppge ordernr.

När kan jag hämta det jag beställt?
Utöver den orderbekräftelse du ska ha mottagit via mail så aviserar vi dig via SMS eller telefon om att din beställning finns att hämta upp i butik. Har du några frågor ber vi dig kontakta den butik du bett att få hämta din order i.

Hur skickas mina varor?
Vi anlitar Schenker företagspaket eller Schenker ombud. Du anger själv vilket transportsätt du föredrag. Du kan också välja Hämta i Mercusbutik. Önskar du andra transportsätt kontakta oss på 031-744 50 00 för en dialog. 

Hur lång är leveranstiden?
För lagerlagda varor är leveranstid normalt 2-3 arbetsdagar. För beställningsvaror kan leveranstiden variera. Invänta din orderbekräftelse.
Varor som förädlas med tryck eller brodyr som sedan innan finns lagerlagda hos Mercus levereras i regel inom 5 arbetsdagar. Leveranstid för nya tryckdekaler är 7-9 arbetsdagar från godkänt korrektur. 

Reklamation & retur
Var kan jag läsa om vilka regler som gäller för reklamationer och returer?
I våra allmänna köpvillkor kan du läsa vad som gäller för reklamation och returer.

Byta storlek eller modell på en vara jag köpt – hur gör jag?
Kontakta i första hand butiken du handlat varan i eller ring oss på 031-744 50 00. Uppge ordernummer, kundnummer, referens, artiklar och orsak till bytet.
Tänk på att varor som förädlats med tryck eller brodyr inte kan godkännas för byte. Reklamationsrätten vid felaktiga varor gäller dock alltid.

Har jag bytes/ångerrätt på tryckta plagg?
Nej, du kan inte byta varor som förädlats med tryck eller brodyr. 

Kan jag returnera en vara?
Returer kan endast ske för varor som ingår i Mercus lagersortiment och ej är speciellt framtaget. Läs mer i våra Allmänna köpvillkor kring vad som gäller. Du kan inte byta varor som förädlats med tryck eller brodyr. Reklamationsrätten vid felaktiga varor gäller dock alltid.

Offert
Offert önskas
Det finns tre vägar att gå för att få offert från oss:
1. Lägg önskade artiklar i ”Inköpslistan” på mercus.se. Maila din ifyllda inköpslista till order@mercus.se
2.  Kontakta oss via kontaktformuläret på mercus.se och ange antal och vad  du önskar offert på
3. Maila oss till order@mercus.se. Ange artiklar, antalet, färg och storlek samt dina kontaktuppgifter.
Vi återkommer till dig så snabbt vi kan med offert eller kompletterande frågor.

Faktura
När får jag min faktura?
Fakturan skickas antingen via post eller via mail beroende på vad du tidigare angett. Den skickas samtidigt som beställningen packats och levereras från oss (alternativt Hämtas i en av våra butiker).

Jag har inte fått någon faktura, vad gör jag?
Kontrollera först så fakturan inte hamnat i mappen skräppost. Därefter kontakta oss på finans@mercus.se. Uppge order- eller kundnummer så skickar vi en ny faktura.

Jag har frågor ang. artiklar och/eller priser på min faktura vem kontaktar jag?
För snabbast hantering ber vi dig kontakta den butik där du gjort inköpet:
Ringön: goteborg.ringon@mercus.se
Sisjön: goteborg.sisjon@mercus.se
Kungälv: kungalv@mercus.se
Kungsbacka: kungsbacka@mercus.se
Jönköping: jonkoping@mercus.se
Linköping: linkoping@mercus.se
Helsingborg: helsingborg@mercus.se
Malmö: malmo@mercus.se
För övriga fakturafrågor kontakta vår ekonomiavd. på: finance@mercus.se.
Tel: 031-744 50 00

Vad gäller?
Våra köpvillkor hittar du här.

Hur hanteras mina personuppgifter?
Vi är måna om att du ska känna dig trygg med hur vi på Mercus behandlar dina personuppgifter. Läs vår Integritetspolicy här.

Varför använder Mercus cookies?
www.mercus.se används cookies för att ge sina användare en bättre användarupplevelse. Vi använder också cookies för vårt statistikverktyg och andra verktyg där vi samlar in anonym användarinformation som del i vårt arbete att förbättra våra digitala tjänster. Om användaren inte tillåter cookies kommer webbplatsen att fungera men användaren får en sämre användarupplevelse. 

Kan jag söka jobb på Mercus utan att jag sett en rekryteringsannons?
Självklart välkomnar vi alltid intresseanmälan och spontana ansökningar Maila ditt CV och ett personligt brev till jobb@mercus.se

Kan jag handla i andra Mercus butiker än den jag brukar?
Att vara kund hos Mercus innebär att du med samma kundnummer kan handla i alla våra butiker och, om du ansökt om inlogg, även i vår webbutik. Däremot är det troligt att du har dina transferdekaler lagerlagda i en av våra butiker. Detta innebär att om du vill ha profilering på kläderna direkt så kan detta endast göras i den butik du brukar handla i. Självklart kan vi skicka både transferdekaler och kläder mellan butikerna.

Kan jag beställa tryck på mina kläder?
Ja, i varje Mercusbutik trycker vi snabbt och enkelt kundens kläder. Förutsättningen är dock att vi sedan tidigare tagit fram och lagerlagt dekalerna. Kom ini butik eller ring oss så kan vi berätta mer. 

 

Kontakta oss via vårt kundformulär