Kundreportage Safeteam

SafeTeam är ett av Sveriges större bolag inom
säkerhetslösningar för fastigheter.

På SafeTeam har man valt att ta fram en klädkollektion för medarbetarna.  Arbetskläder ska såklart skydda personen och underlätta i arbetet, men också förmedla kompetens och identitet, säger Susanne Börjesson, marknadskommunikatör på SafeTeam.

Kärnan i SafeTeams verksamhet var redan från starten att hålla hög servicegrad, ”Service i särklass” något som fortfarande genomsyrar allt vi gör här. Vi har många trogna kunder som varit med oss mycket länge. Det är vi stolta över.

Våra medarbetare gör det där lilla extra som att dubbelkolla funktion och städning efter en larminstallation eller ringa det extra samtalet för att hålla kunden informerad. Vi värnar om att vara personliga och vi är måna om att personalen ska trivas att jobba på SafeTeam säger Susanne.
Till exempel tycker vi att det är viktigt att tillmötesgå
önskemål från medarbetarna. Detta har vi gjort när vi
tagit fram vår klädkollektion av arbetskläder.

 

 

Nästa alla 185 medarbetarna har profilerade arbetskläder
Det är ett gediget arbete bakom framtagningen av kollektionen. Ett arbete vi gjort tillsammans med
Mercus Yrkeskläder. Och sedan 5 år tillbaka handlar vi våra arbetskläder hos Mercus, säger Victor Muszynski, inköpschef på SafeTeam.

Kraven från vår sida är höga. Behoven av arbetskläder ser olika ut för våra olika kategorier av tekniker.
Somliga bär sina verktyg på sig och andra med sig vilket kräver olika byxmodeller till exempel. Det är viktigt att
våra medarbetare trivs i sina arbetskläder och att vi i kollektionen har olika passformer. Självklart har vi bland våra utvalda plagg både herr- och dammodeller. Vi har också ett utvalt sortiment kläder att ha på mässor som vi deltar på flera gånger om året.

För oss är det viktigt att dels ha en digital lösning för att beställa kläderna men också tillgång till butiker dit våra tekniker kan ta sig för att prova ut storlekar och när dom har akut behov av nya kläder. I det läget är det viktigt att våra utvalda modeller finns inne. Vi har därför hittat en bra kollektion bland de många modeller som Mercus lagerför i alla sina åtta butiker och därför kan hålla en hög leveranssäkerhet.

 

 

 Trots att det är rejält många olika plagg så håller vårt utvalda sortiment en gemensam linje utseendemässigt. Victor får frågan vilken som är den röda tråden i klädkollektionen och svarar då ”Ja det är just den röda tråden som är det”. Vi håller oss till svarta kläder i basen men med röda inslag – som i vår logotype. Det är liksom den röda tråden här på SafeTeam.

 

Profilering som identifikationVi har i detta arbete även tagit fram en klädpolicy som beskriver syftet med dom olika plaggen och hur dom ska profileras. Detta ger en enkelhet och tydlighet till våra medarbetare.

Våra medarbetare ska känna stolthet över sin kompetens och det bolag dom representerar och att
dom är betrodda ute hos kund. Därför fungerar profileringen på arbetskläder som en kvalitetsstämpel och identifikation.

 

 

För oss är säkerhet så klart mycket viktigt. Och vi värnar om säkerheten även för våra kunder. ”Det måste vara
tydligt vem som skruvar i kundens säkerhetssystem”, säger Victor. Där spelar profilerade arbetsbilar och arbetskläder en viktig roll som identifiering.

Profileringen ser likadan ut men olika plagg kräver olika lösningar och trycktekniker. Tillsammans med Mercus
har vi hittat de bästa lösningarna för detta. På somliga plagg är det broderat och på andra transfertryckt.
Och på byxbenet har vi tryckt i reflexmaterial för ökad säkerhet. Vår tagline är ju trots allt ”Din partner i säkerhet”, avslutar Susanne.